مینیالیسم در طراحی

مینیالیسم یا مینی مالیسم سبکی است که در آن هرگونه اضافات و ناخالصی های طراحی کنار میرود ولی عمق و مفهوم طرح با قوت بیشتری باقی میماند، به طوری که بیننده احساس میکند طرح هیچ نقصی ندارد و کار طراحی به پایان رسیده.در واقع مینیالیستم طراحی ساده و مطلوب اما عمیق است.

minimalism (3)
مینیالیسم در طراحی

برای خلق فضای مطلوب باید عمیقآ به مواد و عناصر سازنده آن فکر کرد.در مینیالیسم تمام اجزا به بهترین شکل کنار هم گرد آمده اند.در این صورت میتوان به حقیقت مینیالیسم که بهترین استفاده از کوچک ترین فضا میباشد، پی برد.

new interior design in minimalist style
مینیالیسم در طراحی

از مدرنیسم به بعد آثاری از معمارانی چون لوکوربوزیه،لویی کان،میس وندروهه در زمره این شیوه قرار میگیرند. لوکوربوزیه استاد تفکرات و ذهنیت های پیچیده، چنین میگوید: ” ماهیت و ذات مینیمالیسم بی پیرایگی است،اما این سادگی بدون عمق کاملا بی ارزش است”.

مینیالیسم در طراحی خودرو هم کاربرد فراوان دارد.

minimalism (1)
مینیالیسم در طراحی خودرو

در آخر هم باید بگویم مینیالیسم به زبان ساده، تلفیقی از سادگی،چشم نواز بودن و کامل بودن است.

minimalism (2)
مینیالیسم در طراحی

 

درباره ی آرش خلعتبری

آرش خلعتبری
آرش خلعتبری هستم.ساکن در تنکابن علاقه ی زیادی به کلیه ی کارهای هنری مخصوصا طراحی خودرو دارم. هم اکنون در رشته مهندسی مکانیک مشغول به تحصیل هستم.

۳ دیدگاه

  1. ساده‌گرایی یا مینی‌مالیسم (به انگلیسی: Minimalism) یا کمینه‌گرایی یا هنر کمینه یا هنر موجز یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌است.

    کمینه‌گرایی را می‌توان زاییده هنرمندان روس دورهٔ پس از انقلاب اکتبر روسیه دانست که ساختارگرا بودند و به خلاصه‌نمایی و اشکال هندسی گرایش داشتند. مانند مالویچ با اثر «سفید روی سفید»ش. تجربیات هنرمندان روسیه در دهه ۱۹۵۰ و ۶۰ بر هنرمندان اروپا و امریکا مانند مجموعه تابلوهای تماماً سفید رابرت راشنبرگ جوان و کارهای تک‌رنگ ایو کلین، و سری آکروم پیرو مانتزونی اثر گذاشت و به نوع دیگری بر کارهای میناکاری روی مس رابرت ریمن و آثار اگنس مارتین که ترکیب شیارهای نامحسوس روی زمینه تک‌رنگ بود، تاثیر گذاشت.[۱]

    مینی‌مالیسم در ایالات متحده به سرعت تبدیل به یک جنبش هنری تازه شد که بیشتر با خلق آثار سه بعدی (به جای دو بعدی) همراه بود. آثار حجمی ریچارد سرا مرحله‌ای سنتی از ساده‌گرایی در آمریکا بود و به کارهای دیوید اسمیت نزدیک بود. قطعات حجمی او حالتی پویا و ناپایدار داشتند . حجم‌هایی که برای فضای بیرون ساخت به ویژه «طاق نوسان» تاثیر حسی و روانی تهدید کننده‌ای داشت و برای مدت‌ها باعث بحث‌های فراوان شد. [۱]

    جریان اصلی جنبش مینی‌مالیسم آمریکایی را می‌توان در آثار تونی اسمیت، دانالد جاد، کارل آندره، دان فلاوین، رابرت موریس، سول لوویت، جان مک کراکن دانست.[۱]

    مینی‌مالیسم در شکل‌های مختلفی از طراحی و هنر، به ویژه در هنرهای تجسمی و موسیقی استفاده می‌شود. مینی‌مالیسم پس از جنگ جهانی دوم، در هنر غرب به وجود آمد و بیشتر از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، گسترش پیدا کرد. مینی‌مالیست‌ها بر این باورند که با زدودن حضور فریبنده ترکیب‌بندی و کاربرد موارد ساده و اغلب صنعتی که به شکلی هندسی و بسیار ساده شده قرار گرفته باشند، می‌توان به کیفیت ناب رنگ، فرم، فضا و ماده دست یافت. از هنرمندان این سبک می‌توان به دیوید اسمیت، دونالد جاد، ارنست تروا، سول لویت، کارل آندره، دن فلاوین، رابرت رایمن، رونالد بلادن و ریچارد سِرا اشاره کرد.

    آثار هنرمندان مینیمالیست گاه کاملاً تصادفی پدید می‌آمد و گاه زادهٔ شکل‌های هندسی ساده و مکرر بود. ساده‌گرایی نمونه‌ای از ایجاز و سادگی را در خود دارد و بیانگر سخن رابرت براونینگ است: Less is more (کمتر غنی‌تر است).

  2. سلام سایته جالبی داری
    تو متناتون یه کمی غلط دارید اصلاح کنید…

    • ممنون
      یک غلط اصلاح شد
      اگر اشتباه دیگری هست بگین تا اصلاح کنیم.
      باز هم ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)